Rabu, 28 Maret 2018

EDISI MENGENAL PENYAKIT - ANEMIA

Anemia (Kurang Darah)


Kurang darah dapat dikenal pasti apabila individu tersebut berasa mengantuk di pagi hari, dan waktu malam hari, tak dapat tidur pula. Apabila kita kekurangan darah, otak mengenal pasti masalah kekurangan darah ini kemudian mengaktifkan Sistem Simpatetik (sistem cemas). Sistem simpatetik ini merupakan signal stress yang mengaktifkan Reticular Formation (Bagian yang menjaga kesediaan diri dan menyebabkan tidak bisa tidur)

Kenapa tanda-tanda ini terlihat pada waktu malam?


Pada waktu malam, tekanan darah dan degupan jantung rendah dan menyebabkan orang yang kekurangan darah tidak dapat menyalurkan darah secukupnya ke organ tubuh. Akibatnya, tubuh akan berasa stress dan signal stress ini mengaktifkan Reticular Formation yang menyebabkan individu tersebut tidak dapat tidur. Sewaktu pagi, tekanan jantung normal akibat pelbagai faktor (rembesan hormon thyroid, dan cortisol yang banyak pada waktu pagi 6 - 8 am, kurang pada waktu tengah malam), menyebabkan Reticular formation kurang diaktifkan, dan ditambah pula dengan malam yang tidak cukup tidur, menyebabkan individu kurang darah akan tidur panjang pada waktu siang.

Pengobatan dengan memberikan Zat Besi. Zat besi sangat penting untuk membina hemoglobin (pengangkut oksigen) dalam sel darah. Sekiranya zat besi kurang dalam darah, sel darah menjadi kecil (mikrositosis). Biasanya isipadu darah normal ialah 90 phentoliter, tetapi penderita anemia ini mempunyai kurang daripada 50 pentoleter darah. Kekurangan darah menyebabkan pengidapnya mendapat bekalan darah yang tidak mencukupi ke seluruh badan termasuk perut, usus dan buah pinggang. Kesan nya ialah badan tidak dapat menyerap makanan dan masalah kekurangan darah berulang menjadi lebih parah dari waktu ke waktu.
#mengenalpenyakit#penyakit#anemia#farmakologi#jenispenyakit

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

EDISI OBAT TRADISIONAL - KAMPO

KAMPO                                                        O bat herbal tradisional Jepang ( obat Kampo ) memperoleh fitur unik ...